V minulém roce otevřela
společnost Citroën nový showroom v centru Paříže. Prestižní úloha
znovuobnovení reprezentativního objektu na bulváru Champs-Élysées byla
svěřena do rukou architektky Manuelle Gautrand. Díky jejímu pokrokovému
přístupu získal francouzský výrobce avantgardní prostředí nejen pro
připomenutí nejvýznamnějších modelů. I tentokrát vás upozorním na některá
zajímavá řešení a nadstandardní uživatelské hodnoty, jenž nám i našemu
prostředí může architektura přinášet.
Na dnes již věhlasné adrese s popisným číslem dvaačtyřicet se automobilka
Citroën usídlila již v roce 1927. O pět let později na něm André Citroën
inicioval zbudování opravdového architektonického
skvostu, předváděcího prostoru z oceli a skla. Ten byl po desetiletí němým
svědkem úspěchů značky a dával hrdě vynikat kráse prezentovaných modelů.
Dlouhá léta byl centrem pařížského společenského dění. Jeho vyvážené
proporce, prosvětlený interiér a přísně minimalistický vzhled přetrvaly
svěží až do roku 2004. Tehdy ustoupil budově s neméně smělými nároky,
budově C_42.
Celková investice činila 11 000 000 Euro a nový objekt byl dokončen po
třech letech výstavby. S výškou 30 metrů dosahuje úrovně okolních objektů
a zacelil předchozí výškový rozdíl v uliční frontě. Na 12 metrů široké
parcele bylo zbudováno osm poschodí s celkovou užitnou plochou 1200 m2.
Struktura vnitřního uspořádání je velmi přehledná. Interiéru
dominuje vertikální prvek, takzvaný sloup. Jeho tělo je tvořeno nad sebou
situovanými otočnými plošinami pro sedm automobilů v nadzemních podlažích
a pro jeden pod úrovní terénu. K průběžné obnově vystavených skvostů
dochází za pomoci zdviže zavěšené v atriu. Prohlídka expozice probíhá
odshora. Návštěvníci jsou přepraveni výtahem do nejvyššího poschodí
s překrásným výhledem do okolí. Odtud sestupují po schodištích. K vidění
jsou modely dob dávno minulých, současné sériové vozy i odvážné koncepty.
K pěti plošinám je umožněn přístup, tři další lze pozorovat z ochozů.
Zážitek z návštěvy je doplněn designovým obchodem v přízemí a filmovou
prezentací v suterénu. Prostoru vévodí výhradně firemní barvy - bílá a
sytě červená. Sám bych u budovy podobného charakteru upřednostnil více
střízlivý interiér soustředěný na vystavené předměty. Z hlediska
ucelenosti zážitku a plynulosti prohlídky by bylo vhodnější propojit
jednotlivá podlaží pomocí ramp.
Celoskleněná uliční fasáda byla sestavena z prefabrikovaných
segmentů přímo na stavbě. Nesena je prostorově tvarovanou ocelovou
konstrukcí z troj a čtyřúhelníkových dílců. Vzhled byl volně inspirován
znakem Citroënu. Stylizovaná dvojice lomených šípů je umístěna nad
vstupem, odkud se volně transformuje v okenní výplně. Jedinečný je pak
plynulý přechod obou průčelí proluky v prosklené zaklenutí střechy.
Neuvěřitelných 650 m2 transparentního fasádního pláště
zajišťuje uspokojivý přístup denního světla i unikátní vizuální propojení
vnějšího prostředí s vnitřním.
Již svými předchozími projekty si architektka Manuelle
Gautrand vybudovala uznávané profesní postavení. I v tomto případě navrhla
stavbu s nezaměnitelnou identitou a cennou vlastností být přínosnou
okolnímu prostoru. Smysl tohoto projektu vidím ve snaze Citroënu navázat v
moderním duchu doby na tradici a demonstrovat sebevědomý postoj na trhu.
Použitá architektonická tvarosloví se stala symbolem zrodu nové etapy
automobilky. |